Dreigend data-infarct

Er is al veel data beschikbaar en nieuwe, waardevolle klantdata komt via verschillende bronnen binnen. Nieuwe titels, nieuwe media en nieuwe abonnees beloven geweldige mogelijkheden. Maar de huidige datastructuren zijn onvoldoende in beeld en de marketingdatabase loopt op de laatste benen door vervuilde, dubbele data en onvoldoende capaciteit.

De ambitie: 360° klantbeeld

We willen één centraal datawarehouse realiseren. Alle klantgerelateerde front-office systemen en het campagnesysteem worden hierop ontsloten. Zo verbetert de datakwaliteit, worden rapportages efficiënter en ontstaat een 360° klantbeeld. Gerichte, multimediale campagnes op diverse doelgroepen komen zo binnen bereik met data science.

Inventariseren

K2 Marketing doet een Data Ecosysteem Analyse (DESA) om alle klantgerelateerde systemen in kaart te brengen. Zo bepalen we een helder uitgangspunt. Na gezamenlijke analyse met de klant, schetsen we de gewenste situatie om vervolgens de roadmap naar ons doel uit te stippelen: de K2-beklimming. De eerste stap van ons plan is de implementatie van het nieuwe datawarehouse.

Data Vault-methodiek

Op basis van schaalbaarheid en kosten kiezen we voor een Azure database-server. Die richten we in volgens de Data Vault-methodiek met drie componenten, te weten:

  • Staging Area
  • Raw Data Vault
  • Business Data Vault

We ontsluiten de brondata (Staging Area), checken datakwaliteit en ontdubbelen (Raw) en we vullen de databases (Business) door programmering van business ruling. Dankzij nieuwe ETL-processen worden soft opt-ins via een API ingeregeld en de klanten/prospects geïdentificeerd.

Een stevige basis gelegd

Nu kan het campagnesysteem optimaal worden ingezet om de juiste boodschap bij de juiste klant of prospect te krijgen. Werkende ETL-processen vullen het toegepaste datamodel in vaste intervallen. De validatie- en schoningsregels houden de data schoon en betrouwbaar. Up-to-date standaardrapportages zijn inmiddels mogelijk, terwijl het systeem gevoed blijft worden met steeds betere input door gerichte campagnes. Data-analisten maken makkelijker, sneller en beter hun analyses en (voorspel-)modellen. We formuleren samen met de uitgever onze vervolgstappen. De datagedreven organisatie is binnen handbereik!

We komen graag met je in contact

Als je met ons wilt samenwerken, gaan we graag het gesprek met je aan. We vinden het belangrijk dat we goed bij elkaar passen, daarom nodigen we je graag uit om eens kennis te komen maken.