De lente is begonnen! Tijd voor groei en bloei. Een cyclus die ieder jaar hetzelfde is. Zo lijkt het met sommige marketing wetten ook.

Één van die wetten is de 80/20 regel van een klanten database: 80% van de omzet komt van 20% van de klanten. Voor mij is Jay Curry de man die deze regel heeft uitgevonden. Alweer ruim 25 lentes geleden heb ik hem mogen ontmoeten op zijn kantoor in Amsterdam. Wat een baanbrekend werk heeft hij voor customer marketing verricht.

Veel van zijn ‘wetten’ zijn nog altijd geldig en zijn zelfs nog meer actueel dan toen, aangezien klantgedrag nu veel beter meetbaar is dan in het vorige millennium. Nog even een paar ‘wetten’ van Curry:

  • Gemiddeld genomen zorgt 5 procent van de klanten voor 75 procent van de winst.
  • 80 procent van de klanten zorgt voor meer kosten dan voor opbrengsten.
  • De share of wallet van klanten bedraagt gemiddeld 25 procent. Bedrijven kunnen tot wel 400 procent klantomzet winnen ten koste van concurrenten.

De groei en bloei van een organisatie zit dus voor een groot deel in de klanten. Laat daar ook de lente beginnen!