Op De Hoogte

De AVG, de nieuwe privacywet Het zal nog maar weinigen zijn ontgaan dat er een nieuwe privacywet aankomt: op 25 mei is het zover. Ook is het duidelijk dat mensen privacy steeds belangrijker zijn gaan vinden, al dan niet naar aanleiding van grote datalekken en schandalen waarbij persoonsgegevens op allerlei manieren worden misbruikt. Veel bedrijven en instellingen zijn al druk bezig om zich voor te bereiden op die nieuwe privacywet, de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Read More

Het verschil tussen Business Intelligence en Big Data BUSINESS INTELLIGENCE VS BIG DATA = LASAGNE VS. SPAGHETTI Dit is het tweede artikel over dit onderwerp. Lees Deel 1 Door de overzichtelijke gelaagdheid van de BI-omgeving wordt deze weleens vergeleken met lasagne. In die vergelijking zou een Big Data omgeving meer lijken op spaghetti. Maar dan in soepvorm, aangevuld met chips, bonen, botten, huid, aardappelschijfjes, pinda’s en mayonaise. Niet bepaald een smakelijke combinatie op het eerste oog.

Read More

Het verschil tussen Business Intelligence en Big Data Ik krijg regelmatig de vraag of er nu eigenlijk een verschil zit tussen Big Data en Business Intelligence. Om met de deur in huis te vallen; ja, dat verschil is er. Sterker nog, het is een enorm verschil. Ik zou bijna zo ver willen gaan als te zeggen dat er nauwelijks overeenkomst tussen de twee is. Althans, dat de verschillen tussen Big Data en Business Intelligence groter

Read More

Stappenplan: zo verbetert u als woningcorporatie de kanaalsturing (2) Met een slimme inzet van data en technologie kunnen woningcorporaties hun kanaalsturing enorm verbeteren en de efficiëntie van klantvraagafwikkeling verhogen. Maar dat vereist wel een strak ingerichte organisatie en een uitgedachte aanpak. (Dit is een vervolg op ‘Zo verbetert u als woningcorporatie de kanaalsturing (1)’ ) Het verbeteren van de dienstverlening start met een grondige inventarisatie van het klantenbestand en het vormgeven van de gewenste klantreizen.

Read More

Zo stelt de Belastingdienst de klant centraal Bij de Belastingdienst moest het roer om. Burgers zijn geen belastingbetalers, maar klanten. Daar past een klantgerichte houding bij. Inclusief uitgekiende ‘customer journeys’ die gericht zijn op een zo soepel mogelijk aangifteproces voor de verschillende doelgroepen. Hoe heeft de Belastingdienst die berg beklommen? De Belastingdienst heeft ieder jaar dezelfde taak: ervoor zorgen dat alle burgers (voor hun: de klant) en organisaties hun aangiften op tijd en zo volledig

Read More

Stappenplan: zo verbetert u als woningcorporatie de kanaalsturing Met een slimme inzet van data en webtechnologie kunnen woningcorporaties hun serviceverlening enorm verbeteren en de efficiëntie van klantvraagafwikkeling verhogen. Maar dat vereist wel een strak ingerichte organisatie en een uitgedachte aanpak van een woningcorporatie. Digitale dienstverlening is in potentie een zegen voor woningcorporaties. Dagelijks zijn zij veel tijd kwijt aan vragen en verzoeken rondom bijvoorbeeld het vervangen van lekkende kranen, kapotte toiletten of verstopte dakgoten. Een

Read More

KNIME: het aangewezen grafische analytics platform U heeft ervoor gekozen om uw data-analyse voortaan te baseren op een grafische workflow omgeving. Grafische analytics: een goede keuze, maar wat nu? K2 Marketing heeft in ieder geval erg goede ervaringen met KNIME, en wel om deze 8 redenen. Dit blog over KNIME is een vervolg op ‘De 7 voordelen van workflowgebaseerde analytics’ . Beide artikelen zijn gebundeld in een whitepaper. Dit document is hier te downloaden. Een

Read More

Programmeertaal R en scriptingtaal Python zijn de afgelopen paar jaar verworden tot heilige huisjes in de wereld van analytics. Grafische, workflowgebaseerde analyticsplatforms zijn in deze wereld  ondergesneeuwd geraakt en staan in de schaduw van hun codegebaseerde alternatieven. Naar mijn mening onterecht, want in veel gevallen is een grafisch workflowplatform een betere keuze.   Dit blog over is  het eerste deel van een tweeluik over open source analytics. Beide artikelen zijn gebundeld in een whitepaper. Dit

Read More

Programmatic marketing: zo maakt u de juiste start De juiste marketingboodschappen en een op maat gesneden customer experience, gedurende de gehele klantreis. Programmatic marketing is de ‘heilige graal’ voor de moderne marketeer. Maar zonder goede basis is de klim naar de top te steil, zo niet onmogelijk. Hoe legt u de juiste fundering voor succes? Wat is programmatic marketing? Klanten geven allerlei voor marketeers bruikbare signalen af. Met de aankoop van een racefiets zeggen ze

Read More

Voor een adviesbureau maakt de eigen website een essentieel onderdeel uit van de communicatiemix. Het product van een adviesbureau is kennis. Dat product is niet tastbaar, vrijwel alles wordt bepaald in het contact tussen mensen aan tafel. Maar voordat die tafel bereikt wordt door de betrokken mensen, is er eerst online contact. Hierin moet de inhoud van de website het vertrouwen geven om het gesprek aan te gaan met het adviesbureau. Hoe staat het met de

Read More