Op De Hoogte

Klantreizen implementeren: kom in actie Veel organisaties zijn bezig met het opzetten van klantreizen. Eerst klantgroepen bepalen (voor wie is de klantreis), vervolgens bepalen wat de klantgroepen wensen voor de klantreizen en dan de klantreis voor de klantgroep uitschrijven. Dan is er al aardig wat werk verzet door een groep enthousiaste mensen. Maar dan komt de volgende fase, de implementatie. En die lijkt nogal eens niet van de grond te komen. Wat is er aan

Read More

De ambitie om een meer klantcentrale (of klantgerichte) organisatie te worden staat bij veel organisaties in de jaarplannen. De transitie naar een meer klantgerichte organisatie is echter weerbarstig. Veel initiatieven komen moeizaam van de grond. Laat staan dat het tot een succesvolle transitie komt. Hoe kan zo’n transitie tot een succesvolle implementatie leiden? Voor een succesvolle transitie is een integrale aanpak nodig. Deze integrale aanpak is hieronder in het klantgerichtheidsframework weergegeven. Dit framework gaat uit

Read More

De AVG, de nieuwe privacywet Het zal nog maar weinigen zijn ontgaan dat er een nieuwe privacywet aankomt: op 25 mei is het zover. Ook is het duidelijk dat mensen privacy steeds belangrijker zijn gaan vinden, al dan niet naar aanleiding van grote datalekken en schandalen waarbij persoonsgegevens op allerlei manieren worden misbruikt. Veel bedrijven en instellingen zijn al druk bezig om zich voor te bereiden op die nieuwe privacywet, de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Read More

Het verschil tussen Business Intelligence en Big Data BUSINESS INTELLIGENCE VS BIG DATA = LASAGNE VS. SPAGHETTI Dit is het tweede artikel over dit onderwerp. Lees Deel 1 Door de overzichtelijke gelaagdheid van de BI-omgeving wordt deze weleens vergeleken met lasagne. In die vergelijking zou een Big Data omgeving meer lijken op spaghetti. Maar dan in soepvorm, aangevuld met chips, bonen, botten, huid, aardappelschijfjes, pinda’s en mayonaise. Niet bepaald een smakelijke combinatie op het eerste oog.

Read More

Het verschil tussen Business Intelligence en Big Data Ik krijg regelmatig de vraag of er nu eigenlijk een verschil zit tussen Big Data en Business Intelligence. Om met de deur in huis te vallen; ja, dat verschil is er. Sterker nog, het is een enorm verschil. Ik zou bijna zo ver willen gaan als te zeggen dat er nauwelijks overeenkomst tussen de twee is. Althans, dat de verschillen tussen Big Data en Business Intelligence groter

Read More

Stappenplan: zo verbetert u als woningcorporatie de kanaalsturing (2) Met een slimme inzet van data en technologie kunnen woningcorporaties hun kanaalsturing enorm verbeteren en de efficiëntie van klantvraagafwikkeling verhogen. Maar dat vereist wel een strak ingerichte organisatie en een uitgedachte aanpak. (Dit is een vervolg op ‘Zo verbetert u als woningcorporatie de kanaalsturing (1)’ ) Het verbeteren van de dienstverlening start met een grondige inventarisatie van het klantenbestand en het vormgeven van de gewenste klantreizen.

Read More

Zo stelt de Belastingdienst de klant centraal Bij de Belastingdienst moest het roer om. Burgers zijn geen belastingbetalers, maar klanten. Daar past een klantgerichte houding bij. Inclusief uitgekiende ‘customer journeys’ die gericht zijn op een zo soepel mogelijk aangifteproces voor de verschillende doelgroepen. Hoe heeft de Belastingdienst die berg beklommen? De Belastingdienst heeft ieder jaar dezelfde taak: ervoor zorgen dat alle burgers (voor hun: de klant) en organisaties hun aangiften op tijd en zo volledig

Read More

Stappenplan: zo verbetert u als woningcorporatie de kanaalsturing Met een slimme inzet van data en webtechnologie kunnen woningcorporaties hun serviceverlening enorm verbeteren en de efficiëntie van klantvraagafwikkeling verhogen. Maar dat vereist wel een strak ingerichte organisatie en een uitgedachte aanpak van een woningcorporatie. Digitale dienstverlening is in potentie een zegen voor woningcorporaties. Dagelijks zijn zij veel tijd kwijt aan vragen en verzoeken rondom bijvoorbeeld het vervangen van lekkende kranen, kapotte toiletten of verstopte dakgoten. Een

Read More

KNIME: het aangewezen grafische analytics platform U heeft ervoor gekozen om uw data-analyse voortaan te baseren op een grafische workflow omgeving. Grafische analytics: een goede keuze, maar wat nu? K2 Marketing heeft in ieder geval erg goede ervaringen met KNIME, en wel om deze 8 redenen. Dit blog over KNIME is een vervolg op ‘De 7 voordelen van workflowgebaseerde analytics’ . Beide artikelen zijn gebundeld in een whitepaper. Dit document is hier te downloaden. Een

Read More