Wordt Marketing Automation de volgende Open Source-hit?

By Arnout Kelderman 10 maanden agoNo Comments
Home  /  k2 marketing  /  Wordt Marketing Automation de volgende Open Source-hit?

Open Source Marketing Software

Aan tools op het gebied van marketing technologie en marketing automation geen gebrek. Je CRM-systeem, het CMS achter je website, social mediakanalen, e-mailtool, Google Analytics, datamining tools die patronen in je datasets herkennen… Allemaal geven ze je inzicht in data, processen en prestaties. Deze marketingtools en – systemen worden steeds gebruiksvriendelijker.

Maar kies je daarin nu voor een betaalde applicatie of voor open source software? Deze laatste categorie software is software waarvan de broncode openbaar (daar komt het woord ‘open source’ vandaan) is en je geen dure maandlicenties voor hoeft te betalen. De betaalde marketingpakketten die op de markt zijn, die zijn zonder meer goed. Zo hebben we zelf prima ervaringen met o.a. Selligent, Eloqua (van Oracle) en IBM. Maar de kentering in de markt richting Open Source software zet wel door.

Voor een CMS- of CRM-systeem vinden we het al de normaalste zaak van de wereld. Gratis Open Source-toepassingen zoals WordPress, Joomla en SuiteCRM zijn inmiddels niet meer weg te denken. Ook in de Marketing Intelligence-markt, zet deze ontwikkeling door met tools als RapidMiner, R en KNIME. En nu zien we dat Marketing Automation zich ook erg goed leent voor open source.

Marketing Automation en Open Source

Marketing Automation biedt uitgekiende mogelijkheden van cross- en upselling met een aanzienlijke rendementsverhoging als belofte. Open Source software voor Marketing Automation is nu nog lang niet zo geaccepteerd als dat al wel is voor CMS- en CRM-systemen. Maar het is wel een ontwikkeling die internationaal steeds meer omarmd wordt.

Mautic

Mautic is tot nu toe de enige grote aanbieder van Open Source Marketing Automation-software, al lijkt challenger Pimcore daar verandering in te willen gaan brengen. Mautic is een compleet Marketing Automation-systeem met websitetracking, webformulieren, landingspagina’s & e-mails, nurture campagnes, lead scoring en reporting. Mautic scoort hoge ogen in de markt. De oprichter David Hurley – voormalig Joomla community manager – heeft wereldwijd een zeer actieve communitybase aan developers weten te activeren. Deze ontwikkelaars garanderen een stevige basis in support en verdere ontwikkeling van het platform op continu basis. Dat maakt het platform dynamisch, gebruiksvriendelijk, flexibel en professioneel. Ook de investering van $600.000,- in 2016 door het Amerikaanse venture capital bedrijf _Underscore.VC  uit Boston laat zien dat Mautic een serieus Marketing Automation-product is. Het Mautic platform is nu al ‘on par’ met pakketten als Eloqua, Hubspot & Act-On. Ruim 50.000 organisaties wereldwijd maken er inmiddels succesvol gebruik van. Net als wij vertrouwen deze organisaties ook op de kracht van de community voor ondersteuning en doorontwikkeling.

Open of closed source?

Moet je kiezen voor een Open Source of Closed Source Marketing Automation-oplossing? Dat verschilt per bedrijf en per klantvraag. Closed Source blijft een goede optie, mits partijen de meerwaarde van hun betaalde software waarmaken, nu de Open Source-varianten zoveel beter worden. Een goed voorbeeld van een Close Source-systeem met meerwaarde is IBM Watson, een doorontwikkeling op IBM’s computersysteem Deep Blue. Watson brengt je naar een heel nieuw level van klantcontact door open vragen te beantwoorden via natuurlijke taal en met een hoge inhoudelijke kwaliteit. Klanten hebben vaak niet eens door dat ze een gesprek met een computer voeren.

Expeditieleiders in Marketing Automation

Bij K2 Marketing zijn we blij met de opmars van Open Source software voor Marketing Automation. Wij verkennen de mogelijkheden doorlopend en werken met zowel open als closed source software. Veel bedrijven kunnen wel wat ondersteuning gebruiken bij het maken van een keuze voor een Marketing Automation platform. Voor welke oplossing men ook kiest, wij zijn de gids, de expeditieleider op het gebied van Marketing Automation. Het is onze rol om onze relaties te adviseren wat het beste is. We nemen onze klanten mee in het lastig te doorgronden technologische umfeld. We helpen hen daarnaast ook om de touchpoints in de Customer Journey(s) te inventariseren en vervolgens de juiste interventies hierop toe te passen middels Marketing Automation.

Onze eigen ervaring met Mautic

Mautic gebruiken we al enige tijd voor onze eigen marketingcommunicatie en zien we als een goede optie naast de betaalde Marketing Automation-pakketten. Het is geschikt voor een bedrijf van elke omvang. Net zoals het populairste open source CMS-systeem WordPress dat wordt gebruikt door grote bedrijven als Ebay, Playstation, CNN, Volkswagen en – dichterbij huis – NRC en Emerce. En zo kiezen ING en onze klant Triodos ook ‘gewoon’ voor Open Source – datamining tools (zoals Knime, RapidMiner en R). Het is een grote misvatting te denken dat Open Source software enkel interessant is voor kleine en middelgrote bedrijven. Mautic heeft alle denkbare functionaliteiten om je website beter te laten renderen. En de mogelijkheden voor het vertonen van dynamische webcontent zorgen voor maximale impact bij de bezoeker. Op dit moment adviseren we bij de eerste implementaties voor onze klanten.

Met 5 jaar volwassen

Het is slechts een kwestie van tijd dat Marketing Automation een Open Source-tooling plek verovert. Binnen 5 jaar zal een Open Source-product voor je Marketing Automation-platform net zo vanzelfsprekend zijn als het nu voor je CMS-systeem of datamining tool is. Een ontwikkeling die wordt aangejaagd door twee belangrijke zaken:

  1. De technologiekennis van marketeers wordt steeds groter.
  2. De tools worden steeds gebruiksvriendelijker. Dat maakt dat met enkele jaren een marketeer zelf met gemak een tool downloadt en met een API aan het CRM-systeem koppelt.

Arnout KeldermanKortom: er zijn steeds meer mogelijkheden voor mensen met minder technologiekennis. En dat kunnen we alleen maar toejuichen, want software moet niet zo’n prominente rol hebben, het is en blijft slechts een middel.

Voor meer informatie, neem contact op met Arnout Kelderman, de Marketing Automation expert van K2 Marketing.

Geen blog meer missen?
Schrijf je in voor ‘Op de Hoogte‘, de nieuwsbrief van K2 Marketing.

Categories:
  k2 marketing, marketing automation, marketingautomatisering, mautic, open source
this post was shared 0 times
 000
About

 Arnout Kelderman

  (5 articles)

Arnout is een analytische, hands-on, resultaatgerichte en gedreven specialist op het gebied van CRM en Dialoog Marketing met meer dan 15 jaar ervaring bij gerenommeerde A-spelers in travel, telecom, verzekeringen en finance. Arnout kan ingezet worden op beklimmingen om organisaties te helpen bij het ontwikkelen en implementeren van een Dialoog Marketing visie en strategie, en deze om te zetten in concrete acties en beleid. Hij kan hierbij een vertaling maken naar de benodigde automatisering tools.

Leave a Reply

Your email address will not be published.